Zařazeno v kategoriích

STANDARDNÍ TRIČKA
Stearman RCAF
název:Stearman RCAF
cena s DPH:550,00 Kč
poznámka:3/4 = dětská velikost 3 až 4 roky
typ:tričko s krátkým rukávem
počet kusů skladem:1
gramáž:190g/m2
barva textilu:modrošedá
velikost:3/4
 

Stearman a čs. spojnice

    Když roku 1939 pojmula pod svá pomyslná křídla americká firma Boeing podnik Stearman Aircraft Company ve Wichitě (Kansas), převzala tím i rozběhnutou výrobu cvičných dvouplošníků model 75, pocházejících z roku 1933. Na původních více než 2 000 strojů PT-13 s radiálním motorem Continental 680, navázala většinová produkce verze PT-17 s lepším přístrojovým vybavením, opatřená Continentalem 670. Celková produkce Stearmanů za období 1934 až 1945 činila celkem 8 428 strojů.
Vedle většiny dodávek pro cvičné potřeby leteckých složek amerických ozbrojených sil, zahájil podnik rovněž válečnou výrobu pro kanadské letectvo (RCAF). V rámci smlouvy o půjčce a pronájmu (Lend-Lease) tak bylo dodáno od března do července 1942 na 300 letounů pod názvem Boeing-Stearman PT-27 „Kaydet“. Podle zadání britského Ministerstva letectví (Air Ministry) jim byly aplikovány sériová čísla v rozsahu FD968 – FD999, FJ741 – FJ999 a FK100 – FK108. Objevily se primárně u tří pilotních škol, působících na území Kanady v rámci přesunu většiny školních zařízení mimo bojující britské ostrovy. Tento plán, zvaný British Commonwealth Air Training Plan se začal v praxi rozvíjet roku 1941.
S materiálně dobře zásobenými leteckými zařízeními bez lístkového systému, se měli v Kanadě od roku 1942 seznámit i desítky mladých čs. pilotních žáků. Jejich elementární výcvik se po přesunu na kanadskou půdu odehrával u 31. Elementary Flying Training School, patřící RAF. Na letiště De Winton v provincii Alberta přišlo prvních 11 nováčků do kursu č.60, který začal 20. 7. 1942. Několik dní před nimi dorazil i učitel P/O Josef Stehlík. Koncem října přijíždějí z Británie další zkušení kantoři P/O Rudolf Zima, Vilém Murcek, W/O Josef Flekal a Jan Mokrejš. V lednu 1943 k nim přibyl F/Lt. Karel Vildomec. Škola měla v používání, jednak kabinou opatřené stroje DH.82C Tiger Moth, pro pokročilejší létání sloužily právě americké Stearmany. Kurs u EFTS trval standardně 12 týdnů a celkový nálet na jednotlivce činil 65 – 80 hodin. V uvedené konfiguraci letadlového parku vše fungovalo do dubna 1943, kdy oba typy u 31. EFTS plně nahradil typ Fairchild Cornell.
Stearmany 31. EFTS nesly standardní zbarvení odstínem Orange Yellow na všech plochách, doplněné výsostné znaky RAF. Znaky typu A v červeno-bílo-modrém složení byly umístěny na trupu a spodku křídel, na horních plochách pak zaujímaly místo červeno-modré znaky B. Podoba stroje čísla FJ934 ze stavu 31. EFTS z přelomu let 1942/43 byla zvolena podle dobové fotografie a též proto, že je zaznamenán v zápisnících letů několika čs. učitelů létání u této školy – J. Stehlíka, J. Flekala a J. Mokrejše. Připomíná tak více než 70 let starou kapitolu sice méně nápadné, přesto tak důležité oblasti působení čs. pilotů za 2. svět. války v zahraničí, potažmo v zámoří.


Zdeněk Hurt
 

Další obrázky produktu

Stearman RCAF Stearman RCAF