Zařazeno v kategoriích

STANDARDNÍ TRIČKA
MiG-19
název:MiG-19
cena s DPH:550,00 Kč
typ:tričko s krátkým rukávem
počet kusů skladem:3
gramáž:150g/m2
barva textilu:světle šedá
velikost:S
 
Miroslav Křemen
   Letošní podzim je ideální příležitostí vzpomenout na osobnost Pana Pilota Miroslava Křemena.
Je to jednak 85. výročí od jeho narození, 65. výročí od jeho nástupu do LVA a konečně 55. výročí, kdy se z úspěšného vojenského stíhacího pilota stává zkušební pilot vodochodského Aera.  
   Rodák z Buštěhradu u Kladna se na životní dráhu pilota začal připravovat ještě jako student Vyšší průmyslové školy a letec v aeroklubu. V létě r. 1949 nastoupil do Letecké vojenské akademie v Hradci Králové a po dvou letech byl 30.6.1951 vyřazen jako poručík letectva. Jako čerstvý pilot začínal v Plzni na „Mezcích“.  Počátkem r. 1952, po té co absolvoval v Proudovém výcvikovém středisku letectva přeškolení se jeho působištěm coby stíhacího pilota stává Žatec. Tamní letiště je nejen nejblíže jeho rodnému kraji, ale v té době patřily žatecké letecké pluky k těm, kde to “nesmrdělo“ nudou …
Nastoupil k 15. leteckému stíhacímu pluku, ale protože tam byly “velitelské posty“ obsazeny, byl přeložen k nově zřízenému „sedmnáctému“. Nakonec se k „patnáctce“ stejně vrátil a tam se dostal na štábní funkci jako zástupce Oldřicha Palduse. Jejich kamarádství vyvrcholilo vznikem akrobatické trojky, s níž (spolu s kapitánem Aloisem Burdou) excelovali poprvé na leteckém dni u příležitosti Dne letectva 4. září 1955 na Ruzyni. V listopadu 1956 byl “převelen“ jako zástupce vojenské správy do Vodochod, kde zkoušel a přebíral nové letouny MiG-15bis. Již jako “externista“ se stal členem akrobatické “trojky od patnáctky na patnáctkách“ při slavném vystoupení “Modrých šípů“ 1. září 1957 v Cottbusu (bývalá NDR). Krátce létal v Chocní jako tovární pilot a od listopadu 1959 zahájil dlouhou a úspěšnou dráhu zalétávacího pilota ve Vodochodech. Skutečným “křtem“ v jeho nové profesi se stává v roce 1960 MiG-19. Zalétával nové i generálkované letouny. Mimo tohoto typu dále několik stovek “Delfínů“, dlouhou řadu MiGů 21F-13, Su-7 po generálních opravách a také L-39.
Leteckou dráhu ukončil v roce 1987. Zemřel 27. října 1989.
 
Text: Stanislav Vystavěl 
Doporučujeme ke čtení: Miroslav Křemen, Cesty života leteckého, Svět křídel