Zařazeno v kategoriích

STANDARDNÍ TRIČKA
Letov Š.328.v
název:Letov Š.328.v
cena s DPH:550,00 Kč
typ:tričko s krátkým rukávem
počet kusů skladem:0
gramáž:150g/m2
barva textilu:tmavý šedomodrý melír
TOTO ZBOŽÍ JE BOHUŽEL VYPRODÁNO
Letov Š.328.v
 
Československo bylo v meziválečném období významným producentem vojenské techniky a vybavení. Vedle obrněných vozidel, letadel a ručních palných zbraní vyráběl výkonný československý zbrojní průmysl, jmenovitě Škodovy závody v Plzni, i velmi kvalitní dělostřelecké systémy.
Mezi nejvíce sofistikované dělostřelecké vybavení patřily protiletadlové kanony. Ve dvacátých letech plzeňská Škodovka začala vyvíjet a následně i vyrábět vysoce výkonný protiletadlový kanon ráže 8,35 cm (oficiální název 8,35 cm kanon proti letadlům vz. 22). Protože pro ostré zkoušky a výcvik československých protiletadlových dělostřelců s takto výkonnými zbraněmi nebyl v tehdejším Československu dostatečně vhodný a bezpečný vojenský prostor, byla s tehdejší spojeneckou Jugoslávií uzavřena dohoda, v jejímž rámci byl Československu pro tyto účely pronajat poblíž boky Kotorské, v místě zvaném Prevlaka, pruh Jaderského moře i s přilehlou částí pobřeží. Zde byla zřízena československá protiletadlová střelnice. Ostré střelby protiletadlových děl se tehdy prováděly na vzdušné terče - nástřelné rukávy, které za sebou na dostatečně dlouhém laně tahala speciálně upravená vlečná letadla. Okolí kotorského zálivu se znamenitě hodilo pro zkoušky a cvičné střelby ostrou municí protiletadlových děl, ale tamní terén tvoří strmé svahy hor, dosahujících v nejvyšších partiích výšek až 1 600 m nad hladinou moře. V té době se zde nenalézalo žádné pozemní letiště, odkud by mohla vzlétat vlečná letadla se vzdušnými terči. Pouze v blízkém Kumboru se již od dob Rakouska-Uherska nalézala základna pro vodní letadla. Protože v polovině dvacátých let jugoslávské námořní letectvo nedisponovalo žádným vhodným a dostatečně výkonným typem pro tento úkol, musela si československá strana zajistit vhodné stroje sama.   
 
Na základě tohoto požadavku vyrobila československá továrna Aero postupně devět plovákových vlečných letadel Aero A.29. Od roku 1927 byl těmito letouny vybaven tzv. Československý letecký detachement v Kumboru, Boka Kotorská, Království S.H.S. respektive později Jugoslávie. K ostrým cvičným střelbám docházelo vcelku pravidelně vždy v letních měsících a až do poloviny třicátých let byla k vleku vzdušných terčů používána Aera A.29.    
 
V roce 1935 byla již nevyhovující Aera A.29 nahrazena plovákovou verzí známého víceúčelového Letova Š.328. Továrna Letov upravila celkem čtyři své Š.328 pro možnost vybavení plováky anglické firmy Short Brothers Ltd. Plovákové vlečné Letovy, označené jako Š.328.v, byly u Československého leteckého detachementu v Kumboru použity minimálně v letní sezóně 1935. Zdali byly Letovy Š.328.v nasazeny v Jugoslávii i v následujících letech, nelze na základě dostupných informací potvrdit, ale je to dost pravděpodobné. 
Poněvadž záměna plováků za standardní pozemní kolový podvozek byla snadná a rychlá, sloužily stejně jako dříve používaná Aera A.29 i Letovy Š.328.v mimo období, kdy létaly jako vodní v Jugoslávii, u leteckých útvarů v Československu jako pozemní vlečné nebo cvičné stroje. V případě využití jako vlečného letounu se použití neomezovalo jen na vlek vzdušných terčů při cvičných ostrých střelbách protiletadlových dělostřelců, ale rovněž pro nácvik vzdušné střelby stíhačů nebo palubních střelců na letící cíl.
 
Vlečné plovákové Letovy Š.328.v byly poslední vojenské hydroplány československé konstrukce...
 
Text zpracoval a laskavě zapůjčil: Marcel Kareš