Zařazeno v kategoriích

STANDARDNÍ TRIČKA
AERO L-39 Albatros
název:AERO L-39 Albatros
cena s DPH:550,00 Kč
typ:tričko s krátkým rukávem
počet kusů skladem:0
gramáž:150g/m2
barva textilu:modrošedá
TOTO ZBOŽÍ JE BOHUŽEL VYPRODÁNO

Tiskový orgán světové letecké výstavy v Paříži "Paris Air Show Daily News" dne 11.června 1977 napsal:

Československé Aero L-39 je jedením z esteticky nejpřitažlivějších letounů  na letošní pařížské letecké výstavě….

To „Pařížanka“, prototyp krásného Albatrosu č. X 11 v elegantním barevném provedení pro předvádění a v rukou excelentního akrobata Juraje Šouce donutila jinak chladné a kritické odborníky v Paříži v roce 1977 k výše uvedenému střízlivě obdivnému komentáři.

 

Připomínat českému leteckému fandovi letoun Aero L-39 Albatros je jako nosit dříví do lesa. Vyvinut jako nástupce slavného Delfína stal se od počátku 70.let minulého století standardním cvičným proudovým letounem zemí bývalé Varšavské smlouvy. Byl dodáván i do řady dalších 16ti zemí, jako byly například Thajsko či Libye. Opět byl vyráběn ve velkých sériích, po zahájení sériové výroby v roce 1972 bylo jen do bývalého SSSR z Aera Vodochody v letech 1974 až 1989 dodáno celkem 2094 kusů, dalších cca 1600 pokrylo požadavky ostatních zemí bývalého sovětského bloku. A jen do Libye jich šlo celkem 181.

Ale tento elegantní letoun sloužil nejen jako elementární školní.  Svého času se stal kondičním letounem sovětských kosmonautů. Jak vzpomínal na počátku 80.let Alexej Leonov, byl L-39 vybrán po letových testech naprosto jednoznačně z nabídky cca 20ti různých proudových strojů, včetně cvičných strojů západní provenience. Leonov si tenkrát Albatros moc chválil.

 

Dnes stále ještě mnoho strojů tohoto typu úspěšně létá a dobře slouží. Jednotlivé stroje i akrobatické skupiny ještě dnes připomínají jeho krásné siluety na obloze mnoha divákům leteckých dní.  Piloti různých letectev řady států i soukromí vlastníci třeba v USA ho vodí po obloze se stále stejnou důvěrou, jako Rudolf Duchoň, legendární zalétávač po prvém vzletu prvého prototypu X-02 dne 4.listopadu 1968.

 

Text: Ivo Pujman