Zařazeno v kategoriích

STANDARDNÍ TRIČKA
Flying Bulls Aerobatic Team (FBAT)
název:Flying Bulls Aerobatic Team (FBAT)
cena s DPH:550,00 Kč
typ:tričko s krátkým rukávem
výrobce:GI2000
počet kusů skladem:1
gramáž:190g/m2
barva textilu:tmavá modrošedá
velikost:L
 

Flying Bulls Aerobatic Team
 
HISTORIE
 
Historie skupiny začala v roce 1958 na malém letišti v Chrudimi, kde se začala formovat akrobatická skupina, která se v krátké době stala legendou. Piloti Jiří Tlustý a Božej Struž, kteří se setkali ve vojenské škole, začali spolu s Ladislavem Bezákem, kterého v roce 1968 vystřídal Laco Trebatický, a Antonínem Klimendou trénovat na nejlepších sportovních letadlech 60. let Zlin Trener akrobacii.
 
V roce 1962 pod jménem "Box Trener" poprvé předvedli svou sestavu divákům. Jejich jedinečné vystoupení ihned zaujalo nejen laickou, ale i profesionální leteckou veřejnost u nás i v zahraničí. Křídla letadel jsou během celého programu od sebe vzdálena jen několik centimetrů a s těmito minimálními rozestupy provádí piloti všechny prvky sólové akrobacie. Druhou částí je tzv. zrcadlový let. Jeden letoun letí v poloze na zádech a druhý, letící těsně pod ním, přesně kopíruje každý manévr horního.
 
Přestože byl velký zájem o předvádění tohoto skutečně originálního a velmi náročného vystoupení na různých leteckých dnech po celé Evropě, českoslovenští vládní představitelé se snažili akrobatům jakékoli účinkování co nejvíce znesnadnit. Piloti měli stále větší problémy se sháněním letadel, až v roce 1982 museli svou činnost definitivně ukončit.
 
Přesto se členové týmu nevzdali. Především Jiří Tlustý se neúnavně snažil o znovuvzkříšení skupiny. Obměkčit příslušné orgány však nepomohlo dokonce ani prestižní ocenění FAI, udělované nejlepším akrobatům světa. Situace vypadala již více než beznadějně, když přišel listopad 1989 a s ním politické a hospodářské změny v České republice. Jiří Tlustý začal shánět sponzora a podařilo se. První vystoupení bylo už v roce 1990. Akrobaté již v novém složení: Tlustý, Struž, Saller, Polonec, vystoupili pod jménem "Unimax devils" na pouhých dvou  leteckých dnech a skupina díky ekonomickým problémům majitele  skončila..
V té době se objevil se generální ředitel akciové společnosti N T C  Chrudim a ten nechal vyrobit 4 nové Zlíny 50 LX. S těmito letouny začala další éra chrudimských akrobatů pod jménem SKY BOX a od roku 2000 se díky novému sponzorovi název změnil na Flying Bulls Aerobatic Team. Padesátky věrně a spolehlivě sloužily skupině až do jara 2014, kdy byly z důvodu blížícího se konce jejich technické životnosti nahrazeny novými letouny XA42 Xtreme Air. Za kniply “padesátek”se vystřídalo několik pilotů. Božeje Struže vystřídal Mirek Krejčí, později pak Daniela Polonce Jiří Vepřek a vedoucího skupiny Jiřího Tlustého nahradila Radka Máchová.

V roce 1998 se SKY BOX stal vítězem světového poháru FAI World Grand Prix of aviation v kategorii akrobatických skupin.  (Pro zajímavost - poslední MS v letecké akrobacii skupin bylo v r. 1938 - vítězi Novák, Široký, Hubáček. Závody pro skupiny byly v roce 1998 vypsány poprvé od r.1939). Až do ukončení soutěží FAI WGPA se skupina vždy umísťovala na stupních vítězů.

Skupina během posledních let vystupovala i ve velmi exotických zemích, například Japonsku, Číně (průlet jeskyní Tian-men), Indii, Spojených arabských emirátech, Kataru, Bahrajnu, Kuvajtu, Saudské Arábii, Jordánsku, Egyptě, Kypru, Albánii a snad ve všech zemích Evropy mimo Velkou Británii.

Na letounech XA 42 létají nyní Stanislav Čejka jako vedoucí, Miroslav Krejčí (jediný z původní sestavy SKY BOXu), Jan Rudzinskyj a Jan Tvrdík. Skupina i nadále ctí a neustupuje z vysoké technické náročnosti akrobatických prvků, která ji vždy odlišovala od ostatních skupin. V program je tak opět zařazen například kolmý stoupavý půlvýkrut, tlačený přemet ve čtveřici, zrcadlová akrobacie nebo přemet “ve štaflích”.

 

Text: Martin Nepovím, FBAT

Další obrázky produktu

Flying Bulls Aerobatic Team (FBAT) Flying Bulls Aerobatic Team (FBAT)